reklama

Neporozumenie rozumných 29 rokov po Novembri a 7 mesiacov po vraždách

Zabudli hneď, že od malička kvôli cudzím ideám mávali hlavy vhodne upravené, čiže prázdne. Týchto pár veršov som objavila v rozhovore s nebohým D.Machalom, ktorý síce vyznával iné hodnoty ako básnik Feldek, ale zrazu chválil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Nečakane, vytrhnutím z kontextu ho zrazu chválili aj redaktori už neexistujúcej Slovenskej republiky, ktorí sa, v iných súvislostiach (Slobodník), s básnikom súdili, respektíve ho hanili za starý úlet, myslím, že k dávnemu Brežnevovmu sviatku (v tom roku 1982 ho tiež mnohí z nich zvelebovali).

Mečiarove noviny uverejnili celú báseň Herci v roku 1996, keď slovenskí divadelníci vstúpili do štrajku proti autoritárskym praktikám vtedajšieho ministra kultúry Hudeca a redakcia uvážila, že ich treba za "prázdnotu ducha" pošpiniť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Báseň som nečítala a redakcia koncom roku 2000 zanikla.

Napokon som, v súvislosti s básňou, naďabila na rozhovor s majstrom Chudíkom, ktorý sa o nej, hlbokou dotknutý, vyjadril: "Tá báseň poškodila povesť hercov. Vytiahli ju "staré štruktúry", keď sme boli v prvej línii Nežnej revolúcie".

V prvej línii nežnej revolúcie stál s hercami aj autor básne Ľubomír Feldek.

Preboha, čo sa to udialo? Vtedy, aj dnes? Nemôže konečne prestať vyhrávať neporozumenie rozumných?

"Nejaký dobrák mi napísal", pokračoval pán Chudík, "aby som si na Hviezdoslavovom námestí vybral strom, na ktorom chcem visieť..."

Pocítila som známy príznak zúfalstva zo života, do ktorého patrím. Rozbolela ma celá duša.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcela som tú báseň konečne spoznať celú. Preto som sa podujala na znovuobjavenie Feldekovej satirickej zbierky Slovák na Mesiaci (v ktorej bola uverejnená). Vec ma skrátka začala trápiť väčšmi, ako by som bola kedykoľvek predpokladala. Chcela som poznať pravdu aj za cenu sklamania zo známeho básnika, a hneď som začala hľadať aj slová obhajoby, veď takých, čo sa nikdy nemýlili, na svete niet. Ale nemohla som si ani navrávať, že báseň sa "nestala". Že zasa nenaženie vodu na mlyn všetkým s riadnym kusom normalizačného margarínu na hlave.

"Feldekove verše boli presné ako chirurgický rez, "ocenil" slová "Beda národu, ktorému mysliteľov nahradili herci" aj autor v Slovenských národných novinách, redaktor Extra plus, v marci 2017.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pán Chudík už medzi nami nie je, ale niektorí herci, už iní, ako boli tí v roku 1989, sa vrátili na námestia najmä po vraždách vo Veľkej Mači, ktorých páchatelia neboli, nie sú, a ktovie, či budú odhalení. Rozhodne sa netvária ako nadpozemské bytosti, ku ktorým treba vzhliadať nielen do výšky javiska.

To je, samozrejme, aj dnes len polovica pravdy. Tá druhá je o pseudocelebritách z bulváru, ktorým skutočné hodnoty nič nehovoria.

Takým aj dnes patrí Feldekova báseň.

Elena Antalová

Elena Antalová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  596
  •  | 
  • Páči sa:  3 835x

Autorka mnohých, aj ocenených, rozhlas. hier a dramatizácií, poviedok a pásiem, tiež TV a film. projektov. Kedysi redaktorka kultúry. Bývalá členka Rozhlasovej rady. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu